Optus Sp. z o.o jako podmiot leczniczy prowadzący działalność leczniczą poprzez zakłady lecznicze Centrum Optus Med podaje informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych pacjentów, to jest osób zwracających się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzystających ze świadczeń zdrowotnych, w tym także ich przedstawicieli ustawowych i opiekunów faktycznych. Dane osobowe są przetwarzane zgodnie z obowiązującym prawem, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku, w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanym dalej RODO, administratorem danych osobowych jest OPTUS Sp. z o.o. ul. Żółkiewskiego 20/26 87-100 Toruń.
Przetwarzane dane obejmują również dane dotyczące zdrowia pacjenta. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest artykuł 6 ustęp 1 litera C oraz artykuł 9 ustęp 2 litera H RODO, tj. przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na administratorze w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, a w przypadku danych dotyczących zdrowia pacjenta dodatkowo przetwarzanie jest niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego.
Dane osobowe są przetwarzane do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego.
Odbiorcami danych osobowych są zatrudnione przez administratora lub współpracujące z administratorem, osoby wykonujące zawód medyczny oraz inne osoby wykonujące czynności pomocnicze przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, a także czynności związane z utrzymaniem systemu teleinformatycznego, w którym przetwarzana jest dokumentacja medyczna i zapewnienie bezpieczeństwa tego systemu na podstawie upoważnienia administratora.
Dane osobowe nie są przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.
Dane osobowe są przechowywane do zakończenia udzielania pacjentowi świadczeń, a także po zakończeniu udzielania pacjentowi świadczeń zdrowotnych, aż do wygaśnięcia obowiązków i praw administratora wynikających z udzielania pacjentowi świadczeń zdrowotnych, w szczególności obowiązku przechowywania dokumentacji medycznej.
Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, a w przypadkach określonych w RODO także ich sprostowania, przenoszenia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo wniesienia skargi do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli sądzi, że przetwarzanie danych osobowych jej dotyczące narusza przepisy RODO.
Podanie danych osobowych nie jest wymogiem ustawowym lub umownym i jest dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych może być jednak uniemożliwienie lub utrudnienie udzielenia pacjentowi świadczeń zdrowotnych. W związku z przetwarzaniem danych osobowych nie następuje zautomatyzowane podejmowanie decyzji, w tym profilowanie.
W sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych osobowych można się kontaktować z Inspektorem Danych Osobowych, którym jest pan Jan Stemposz Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych S.A. ulica Żółkiewskiego 20/26 87-100 Toruń adres e-mail iod@tzmo-global.com.